foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Hustopeče nad Bečvou
Dne 28. února došlo k nehodě cisteren převážejících přes tisíc tun toxického benzenu. U Hustopečí nad Bečvou jich vykolejilo sedmnáct. Následky jsou obrovské, jedná se o největší katastrofu svého druhu na světě. Redakce PrahaIN.cz se na místo vypravila krátce po nehodě.
Už z dálky jsme viděli odstavené cisterny a na místě se dodržovaly přísná bezpečnostní opatření. „Tam je oblast, kde lze chodit bez masky, ale je tam zóna, kam už bez masky rozhodně jít nelze. Profíci to bezpodmínečně dodržují, ale nemají kapacity na to hlídat civil a upozorňovat je, že už vcházejí do nebezpečné oblasti,“ uvedl před více než měsícem pro redakci jeden z hasičů.
Novináři měli vyhrazený prostor na druhé straně kolejí. „Je to síla, jedeme na dvě stě procent. Nikdo z nás tady nemá a ani nemůže mít zkušenosti s takovou akcí, tohle se u nás ještě nestalo. Ale jak to už tak bývá, stmelilo nás to. Ponorka? Na tu tady není čas a ani atmosféra. Všichni máme stejný cíl, toho svinstva se co nejdřív zbavit a zachránit to tady,“ dodal pro PrahaIN.cz další ze zasahujících hasičů.
Co přesně se na místě stalo, vyšetřují policisté. Ti řeší dva skutky, kromě podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti i podezření z poškození a ohrožení životního prostřední z nedbalosti.
Sanace
Cisterny byly z místa havárie odvezeny, nyní nastává další část sanace, ta bude podle odborníků trvat roky.
Největším problémem je kontaminace podzemních vod. Dramatický nárůst koncentrace benzenu byl zaznamenán Českou inspekcí životního prostředí už v polovině března. „V jednom z odběrných míst vodní nádrže č. 6 byl v pondělí 17. března zaznamenán dramatický nárůst koncentrace benzenu. V jednom z odběrných míst vodní nádrže č. 6 byl v pondělí 17. března zaznamenán dramatický nárůst koncentrace benzenu,” uvedla ČIŽP v tiskové zprávě.
Na místě proto byla instalovaná fyzická zábrana, takzvané larssenovy stěny, které jsou zahloubeny sedm metrů pod zem a mají mít 700 metrů na délku. V druhé polovině března bylo „vyhloubeno více než 30 sanačních jam, z některých z nich dále probíhá čerpání benzenu a kontaminovaných podzemních vod odbornou společností,” doplnila inspekce.
Benzen se podle Ondřeje Bábka z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého zřejmě dostane i do řeky Bečvy, uvedl pro iRozhlas.cz. „Rychlost šíření benzenu závisí na rychlosti proudění podzemní vody, které v dobře propustných štěrkopíscích může dosahovat několika decimetrů za den. V běžných povodích řek, jako je Bečva, proudění podzemní vody zpravidla směřuje do řeky. Vzhledem k místu kontaminace a dobré propustnosti štěrkopískové vrstvy je v podstatě jen otázkou času, kdy benzen dorazí do Bečvy,“ řekl.
„Řeka Bečva je systematicky monitorována Povodím Moravy. Koncentrace benzenu jsou zde po celou dobu pod mezí stanovitelnosti,” vysvětlila redakci PrahaIN.cz Veronika Krejčí z Ministerstva životního prostředí (MŽP). Vzhledem k opatřením, které byly provedeny, MŽP neočekává zhoršení situace. „Pokud by nějaký benzen do řeky Bečvy přeci jen pronikl, odborníci předpokládají, že se naředí do podlimitních hodnot,” dodala Krejčí.
Zásah na místě
V podstatě už v době, kdy na místě havárie pracovali hasiči, se začalo hovořit o tom, že zásah není v pořádku. Hlavním problémem je podle některých zejména použití vody při hašení. Podle specializovaného serveru RailTarget, který získal vyjádření několika hasičů, má chybně zvolená metoda hašení mnohem větší ekologické dopady, protože se kontaminovaná voda dostane do půdy. Web také uvádí, že hasiči měli počítat s tím, že kolem kolejiště je půda, která dobře vsakuje, vodou hasili i přesto.
Kritizovaným bodem je podle serveru také nasazení vrtulníku. „Pilot vrtulníku nemohl odhadnout, kam přesně voda z bambi vaku dopadne. Kvůli tomu byla zasažena ohniska požáru a došlo ke styku vody s benzenem. Kontaminovaná voda se následně vsákla do půdy, což způsobilo ekologickou katastrofu. Kontaminace podloží po použití kompaktního proudu a vrtulníku s bambi vakem byla naprosto zbytečná,“ cituje RailTarget jeden ze svých zdrojů.
PrahaIN.cz poté studovala řadu bezpečnostních listů benzenu, standardizovaného dokumentu obsahujícího informace o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci s nebezpečnými chemickými látkami, směsmi a přípravky, které jsou dostupné na internetu. Podle nich se k hašení doporučuje například pěna odolná alkoholu, oxid uhličitý, prášek, případně vodní sprcha nebo roztříštěný proud vody. Jako nevhodné hasivo je uváděn vodní proud.
Zástupci hasičského sboru použití vody hájí. Ohledně použití bambi vaků se nám informace nepodařilo dohledat.
„Tyto výtky většinou vyplývají z nedostatku informací o vlastním zásahu či o chování benzenu. Veškeré úkony na místě zásahu mířily k omezení ohrožení osob včetně zasahujících hasičů, ke snížení dopadů této mimořádné situace na obyvatele, majetek a na životní prostředí, a samozřejmě také k zamezení dalšího úniku nebezpečné látky,” uvedla pro server PrahaIN.cz tisková mluvčí Generálního ředitelství HZS ČR Klára Ochmanová. „Ve chvíli, kdy na místo přijely první hasičské jednotky, bylo 15 ze 17 vagonů zasaženo požárem. Tři z hořících vagonů byly vykolejené, ale zůstaly stát na železničním svršku, nicméně byly bezprostředně ohroženy požárem. Naopak 12 vagónů bylo nejen vykolejeno, ale došlo k jejich destrukci, nacházely se mimo železniční svršek a benzen z nich nejen nekontrolovatelně unikal do půdy, ale ihned po vzniku mimořádné události se vzňal, začal intenzívně hořet a vznikaly toxické zplodiny hoření.Mezi prioritní úkoly proto patřila ochrana nezasažených cisteren použitím vodních proudů a nasazením hasební pěny, což se jednoznačně podařilo. Dalším úkolem bylo omezit zónu ohrožení, která se šířila cestou toxických zplodin hoření, k čemuž byly použity roztříštěné vodní proudy a vodní mlha, a také vrtulník. Zároveň se prováděla prvosledová opatření vzhledem k životnímu prostředí ve spolupráci s příslušnými orgány,” doplnila.
Podle ní se podařilo uchránit rozšíření požáru na pět cisternových vagónů, tedy tři sta tun benzenu. A dalších šedesát tun bylo odčerpáno ze zbytků havarovaných vagónů. Samotný zásah hasičů policie neprošetřuje, jak pro redakci PrahaIN.cz potvrdila Miluše Zajícová z Krajského ředitelství policie Olomouc.
Redakce se pokoušela k zásahu získat vyjádření i z dalších stran, nikdo ovšem nechtěl nic bližšího sdělit.
Následky
Následky havárie jsou obrovské, ve veřejném prostoru se objevují informace, že se bude jednat o částku kolem miliardy korun. MŽP nám uvedlo, že se škody na životním prostředí vyšplhají do vyšších stovek milionů korun. Náklady na sanaci aktuálně hradí Správa železnic, ta server PrahaIN.cz prostřednictvím mluvčí Nely Eberl Friebové informovala, že: „Vzniklé škody budou uplatněny na viníkovi, jakmile bude určen. Nyní stále probíhá vyšetřování ze strany Drážní inspekce a Policie ČR. Obecně jsou škody vždy uplatněny a vymáhány po společnostech, které je zavinily, případně po pojišťovnách z titulu pojištění odpovědnosti za škodu.”