foto: PrahaIN.cz/Olomoucké tvarůžky, ilustrační foto
Olomoucké tvarůžky jsou takovým českým národním pokladem s dlouhou historií, vyrábí se už téměř 150 let. Ještě nedávno se ale „loštičtí smraďoši” nedali koupit všude. Jedním z marketů, který je nenabízel, byl například Lidl. To se ale teď změnilo.
„Máme radost, že nyní můžeme Olomoucké tvarůžky přiblížit širokému spektru zákazníků ve stovkách prodejen Lidlu. V běžné nabídce najdou zákazníci menší variantu, zatímco během akčních nabídek budou k dispozici i větší balení. Podle zájmu můžeme nabídku rozšířit, například o vánoční speciality,“ uvedl Michal Pavelka, generální ředitel a CEO společnosti A. W. spol. s r. o. v tiskové zprávě zaslané médiím.
„Olomoucké tvarůžky jsou dlouhodobě dostupné v Kauflandu, dále Albertu, Penny, Bille, Tesco, Globusu a dalších. Chyběl právě zmiňovaný Lidl,“ doplnil pro PrahaIN.cz vedoucí obchodu a marketingu společnosti A. W. Leoš Kalandra.
Redakce se zajímala především o specifika domlouvání spolupráce mezi obchody a výrobcem.
Kalandra nám vysvětluje, že Olomoucké tvarůžky nebyly dostupné všude zejména kvůli kapacitním možnostem společnosti, ale také kvůli strategii. Snaží se totiž podpořit zejména klienty, kteří nabízejí více tržních druhů Olomouckých tvarůžků, jsou to například tyčinky, věnečky či kousky Olomouckých tvarůžků.
Různé druhy Olomouckých tvarůžků. Zdroj: PrahaIN.cz
Strategie, ceny
Domluva se supermarkety podle Kalendry nejčastěji pohoří na strategii řetězce, kdy se jim výrobek jednoduše nehodí do portfolia. Důvodem bývá také cena.
„Dále také náročnost a komplikovanost logistiky, kdy je nutné zajistit několikrát týdně závozy na různá logistická centra či nepřipravenost výrobku pro prodej v řetězci, může to být například nevhodným obalem,“ specifikuje vedoucí obchodu a marketingu výrobce Olomouckých tvarůžků.
Olomoucké tvarůžky se často dají zakoupit i v malých obcích ve vietnamských večerkách či místních samoobsluhách. Kalendra ale přiznává, že není v silách společnosti, aby všem dodávali produkty napřímo.
„Obvyklým místem nákupu menších obchodníků jsou velkoobchody jako například MAKRO, JIP, ACCOM, Bidfood, MADETA a mnoho dalších. Vzhledem k počtu těchto malých prodejců není v našich silách dodávat všem napřímo, zejména kvůli náročné logistice,“ vysvětluje.
Psali jsme
Stále větší oblibu si v České republice získává ukrajinská kuchyně. Potvrzují to aktuální data společnosti foodora, která zaznamenává rekordní…
Kde se Olomoucké tvarůžky prodávají nejlépe, se ovšem nedozvíme, společnost A.W. přesná čísla tají.
„Přesná čísla jsou obchodním tajemstvím společnosti A.W., ale obecně mohu říct, že se snažíme o rovnoměrné rozložení naší produkce mezi čtyři hlavní prodejní segmenty, kterými jsou řetězce, podnikové prodejny Olomouckých tvarůžků v Lošticích, Olomouci, Ostravě a Brně a velkoobchody a zpracovatele Olomouckých tvarůžků.“
Byly také časy, kdy jste v některých obchodech nekoupily vůbec žádné balení Olomouckých tvarůžků, stalo se tak například vloni na jaře, kdy tvarůžky musely být staženy z obchodů z důvodu možného výskytu plísně. Do plné distribuce se vrátily až za několik týdnů.
Finanční ztráta byla obrovská. „Jsou to samozřejmě miliony, protože když se něco zkazí, tak to musíte i zlikvidovat a tu likvidaci zaplatit, takže je to opravdu velmi nepříjemné a bolestivé. Mnohem bolestivější je však to, že se to vyskytlo a musíme s tím bojovat,“ sdělil nám tehdy mluvčí výrobce.