foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Most, ilustrační obrázek
Evidence majetku Středočeského kraje se dočká změn. V popisu mostů přibyde informace o jejich památkové hodnotě. Pomoci to má zejména v rámci příprav projektové dokumentace na případné rekonstrukce. Kraj chce v blízké době opravit přes šedesát mostních objektů za desítky milionů korun.
Takzvaná pasportizace majetku je proces, díky kterému se do databáze sdružují informace o hmotném i nehmotném majetku. Databáze je dále složena z takzvaných pasportů, které slouží jako základní nástroj v rámci efektivní správy majetku.
Ve středních Čechách probíhá pasportizace v rámci projektu Elektronizace centrální evidence a správy majetku Středočeského kraje, jehož cílem je zpřehlednit a zefektivnit správu majetku a k údržbě i investicím přistupovat zodpovědně. Vyplývá to z webu Středočeského kraje.
Pasporty mostů se dočkají aktualizace a rozšíření
Jednotlivé pasporty slouží jako přehled o stavu majetku kraje. Informace je pak možné využívat například v rámci zjišťování technického stavu anebo jako podklad pro rozhodování o provozu, údržbě či dalším budoucím využití. V rámci evidence mostních staveb krajská rada schválila, že pasporty budou nově obsahovat také informaci o památkové hodnotě. Údaje pak budou propojeny se Soupisem mostů ve vlastnictví Středočeského kraje a Systémem prioritizace oprav mostních staveb.
„Středočeský kraj je vlastníkem celkem 1.864 mostů, z nichž asi 1.000 bylo vybudováno před rokem 1990. Již několik příkladů rekonstrukcí mostů, které se zdržely kvůli následným úpravám projektové dokumentace, nám ukázalo, jak je důležité mít veškeré informace o jejich památkové či historické hodnotě již před započetím příprav projektu. Jen tak bude možné predikovat náročnost jejich stavební a technické údržby,“ uvedl k novince v tiskové zprávě radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda (TOP 09).
Psali jsme
Po opakovaných jednáních mezi zástupci šesté městské části a Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) ohledně budoucnosti…
Úkolem je sjednotit jednotlivé dokumenty
V současné době jsou informace o památkově chráněných objektech součástí Památkového katalogu Národního památkového ústavu (NPÚ). Středočeský kraj zajistí propojení informací v obou dokumentech a koordinovat bude také propojení dalších informací s obcemi s rozšířenou působností a NPÚ. Propojení údajů by mělo být hotové do konce letošního roku.
Informace by se bývaly hodily například v případě právě probíhající rekonstrukce Karlova mostu v Dobříši. Ten se prohlášení památkové ochrany dočkal až v průběhu stavby, což si vyžádalo změnu v projektové dokumentaci a celý projekt tím byl zdržen.
„V rámci nového projektu byly doplněny postupy, které respektují požadavky památkové péče a zároveň zohledňují technické parametry zděných mostů z kamenného a cihelného zdiva. Historické mosty představují důležité architektonické a technické dědictví, které je třeba chránit a obnovovat. Jsme proto rádi, že se můžeme na podobných projektech podílet, a že díky doplnění informací o památkové hodnotě budeme moci lépe připravovat projekty rekonstrukcí tak, abychom se vyhnuli případným zdržováním procesů staveb a rekonstrukcí,“ dodal ve zprávě radní pro silniční dopravu Karel Bendl (ODS).
Opravy mostů byly vloni rekordní, ani letos kraj nepolevuje
Loňský rok byl pro středočeské silničáře ohledně oprav a revitalizací mostů rekordní. Jak informuje tisková zpráva, komplexní rekonstrukce byly zahájeny nebo dokončeny na více než sedmdesáti mostech. Náklady se přitom vyšplhaly na téměř dvě miliardy korun. Nejvýznamnějšími dokončenými stavbami byl most přes Labe v Kolíně, přes Sázavu v Sázavě, přes Dálnici D10 v Zápech anebo přes železnice ve Stránčicích a v Nymburce.
Letos se opravy dočká například obloukový most přes Vltavu ve Štěchovicích nebo mosty ve Zbečně, Předměřicích nad Jizerou, v Sedlčanech nebo v Kolomutech.
Na rekonstrukci čeká také 67 mostů v havarijním stavu
Dalších 67 mostních objektů k rekonstrukci určili letos v únoru středočeští radní v rámci investičního Zásobníku akcí 2021+. Jak informuje tisková zpráva, u mostů je nejprve třeba zahájit výběrové řízení na vypracování projektových dokumentací. Důvodem rekonstrukcí je havarijní stav mostů.
„U mostů je nezbytnou nutností zahájení výběrových řízení na vypracování projektových dokumentací z důvodu jejich havarijního stavu, omezené použitelnosti nebo aktuální nízké zatížitelnosti. Uvedené náklady na projektové dokumentace jsou odhadnuty ve výší 89,71 milionu korun s DPH. Peníze na přípravu zaplatí kraj ze svého rozpočtu,“ vysvětlil ve zprávě Karel Bendl.