1280 x 720 (lg)

Další Zóna 30 na Trojce vznikne mezi Parukářkou a Vítkovem

30. 07. 202408:45
Další Zóna 30 na Trojce vznikne mezi Parukářkou a Vítkovem
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Pohled z Parukářky, ilustrační obrázek

Praha 3 pokračuje ve zklidňování dopravy. Už na jaře příštího roku začne takzvaná Zóna 30, tedy úsek s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině, platit mezi Parukářkou a Vítkovem. Kromě zklidnění dopravy to má přinést také vyšší bezpečnost pro chodce a další účastníky provozu.

Rychlost jízdy automobilů ve městech přímo souvisí s bezpečností silničního provozu i s jeho plynulostí. Nepřímo také se vzhledem ulic nebo životním prostředím. Trendem posledních let je proto ve městech omezování maximální rychlosti vozidel směrem k rychlostnímu limitu 30 kilometrů v hodině.

Toto zklidňování se ovšem neděje prostřednictvím zákona, nýbrž na základě rozhodnutí jednotlivých samospráv. Praha 3 už oblastí spadajících do Zóny 30 zavedla několik. Nová má přibýt na jaře příštího roku. Jak radnice informuje v tiskové zprávě, rezidenti novinku vítají.

Omezení mezi Vítkovem a Parukářkou

Maximálně třicítkou se bude jezdit na území mezi Vítkovem a Parukářkou, ovšem s vyloučením Hartigovy ulice. Součástí projektu je však nejen samotné snížení rychlosti, ale i další dopravní změny. Co si o tom myslí obyvatelé, se radnice zeptala pomocí online ankety letos na jaře.

Na otázky odpovědělo celkem 391 osob, z nichž asi tři čtvrtiny patří mezi rezidenty. Téměř 70 procent respondentů uvedlo, že zóny považuje za smysluplné a více než polovina vítá zlepšení podmínek pro cyklisty.

Nejen snížení rychlosti, ale i další opatření

„Zóny 30 znamenají víc než snížení povolené rychlosti. Spolu s nimi zavádíme doprovodná opatření, která mají podpořit hlavně bezpečnost pěších. Názory veřejnosti na tato opatření nebo upozornění na to, co jsme zapomněli řešit, jsou pro nás zvlášť cenná,“ uvedl ve zprávě místostarosta Ondřej Rut (Zelení), do jehož gesce spadá doprava.

Největší podporu u místních si v rámci opatření získalo vyhrazení prostoru před školou na náměstí Barikád pro rodiče a žáky. Obnovit by se měl také chodník před budovou rehabilitace v Jeseniově ulici, což si vyžádá zrušení šesti parkovacích míst.

Projekt dále počítá s odstraněním betonových svodidel, které s úkolem bránit nelegálnímu parkování v rozhledových úhlech na křižovatkách nahradí flexi sloupky. Mezi nimi bude možné zaparkovat kola. Novinkou bude také obousměrný provoz v ulicích Lukášova-Blahoslavova, Ostromečská, Hájkova a Zelenky-Hajského pro cyklisty. Výhledově by pak mohla Zóna 30 vzniknout také kolem Slezské ulice.

Na Vinohradech se pomaleji jezdí od letošního jara

Od letošního května platí podobná omezení v části Vinohrad, konkrétně mezi ulicemi Soběslavská, Šrobárova, Vinohradská a U Vinohradského hřbitova. Důvodem bylo zklidnění provozu zejména v okolí Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, kde do té doby platilo běžné městské omezení rychlosti na 50 kilometrů v hodině.

Také v tomto případě si městská část nechala předem vypracovat reprezentativní průzkum mezi místními obyvateli a také tehdy se ukázalo, že většina je pro. Podle výsledků, zveřejněných na webu městské části, považují obyvatelé za hlavní přínosy zvýšení bezpečnosti pro děti, chodce a cyklisty, méně hluku z dopravy nebo lepší přehlednost na křižovatkách.

Místní měli obavy hlavně o sanitky

„Zóna 30 kolem Hollarova náměstí vyznačena!!! Pracovali jsme na tom asi dva roky. Při přípravě projektu jsme zapojili veřejnost pomocí komentované vycházky a online ankety. Podněty z ní jsme zapracovali, zohlednili jsme také potřeby a připomínky Vinohradské nemocnice. Zóny 30 pro mě nejsou jen o snížení povolené rychlosti, ale i o dalších opatřeních pro zlepšení bezpečnosti a podmínek pro chodce,“ uvedl Rut letos v květnu ke změnám v oblasti Vinohrad na Facebooku.

V rámci hlavních negativ pak místní uváděli zbytečné vynakládání finančních prostředků nebo tendenci chodců přecházet mimo vyznačené přechody. Obavy se týkaly také sanitek. Na ty se však třicítka nevztahuje.

Trojka se na zóny 30 ptá pravidelně

Anketu ohledně Zón 30 si Praha 3 nechala vypracovat už v roce 2022. Nesla název Postoje k Zónám 30 a jak vyplývá z jejích výsledků, celkem 54 procent respondentů se v ní označilo za podporovatele Zón 30. Naopak za odpůrce se označilo 24 procent.

O existenci podobných zón tehdy věděly pouze necelé dvě třetiny obyvatel Prahy 3. Zhruba polovina respondentů zaznamenala pozitivní dopady jejich zřizování. Pětina se k dopadům vyjádřila negativně. Nejvíce si stěžovali na dopravní zácpy nebo vymahatelnost dodržování předepsané rychlosti. Některým se Zóny 30 zdály dokonce nesmyslné a zbytečné.

„To co je ve vyspělých městech běžné u nás politici odmítají. S naší prioritou zavádění zón 30 jsme při jednání o účasti v koalici naráželi na odpor a nezájem koaličních partnerů. Jsem hrozně rád, že se nám pomalu daří vysvětlovat smysl zklidňujících opatření i jim,“ psal Rut na Facebooku už v roce 2020.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných