foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Představení módní kolekce pro český pavilon v Osace
ROZHOVOR: Módní návrhář Jan Černý, o kterém se v médiích velmi často mluvilo v souvislosti s oblečením pro olympioniky, je znovu v záři reflektorů. Nyní představil módní kolekci pro český pavilon výstavy Expo 2025 v Osace.
Černý se podle vlastních slov snažil najít kompromis mezi českými montérkami a japonským workwear. Vzešly z toho uniformy, v souvislosti se kterými se zmiňuje i legendární český snímek Vesničko má středisková a jeho ústřední postava Otík. Celá kolekce se pak skládá z bomberu, košile, trika, kalhot a zástěry. Pískovou barvu budou na výstavě nosit hostesky a průvodci, zaměstnanci gastra si obléknou modrou. Nezapomínejme ani na tenistky Prestige, s touto značkou Černý už v minulosti spolupracoval a nyní vytvořil i speciální model pro Expo.
„Inspirací je propojení světů. Českého a japonského. Hledal jsem propojení a našel ho v pracovních oděvech. Ostatně jsou to uniformy do pavilonu. Kultura pracovního oděvu v Japonsku je obrovská, lidé to běžně nosí jako třeba naše džíny,“ popsal módní návrhář serveru PrahaIN.cz.
Kontroverze?
„Vůbec ne,“ odpovídá na otázku, jestli svým dílem chtěl i trochu provokovat. „Myslím, že jsem udělal věc, která je vizuálně čistá. Naopak těm lidem, kteří v tom budou půl roku pracovat na Expu, jsem chtěl udělat příjemný outfit, ve kterém jim bude dennodenně dobře. Možná se může zdát, že když máte navrhnout oblečení pro pavilon, tak by si lidé představili jiné věci, ale vy musíte navnímat Japonsko, celý svět a trendy, které ve světě jsou, abychom v něm byli relevantní. Velké siluety a volnější outfity vystihují současný trend,“ vysvětluje s tím, že je úplně v pořádku, pokud jeho nová kolekce vzbudí kontroverzi: „Já jsem radši, když to lidé buď nesnáší, nebo milují, než aby jenom tak řekli: hmm, asi je to hezký. V ten moment, myslím, to nevzbuzuje tu emoci, což správný design rozhodně vzbuzovat má.“
Jaký nakonec bude mít kolekce úspěch u veřejnosti, je otázkou. Vzpomeňme na jeho ošacení pro tuzemské olympioniky v Paříži, které bylo nejen médií nazýváno jako kontroverzní. Černého zkritizoval třeba Osmany Laffita. A nebyl jediný. Jenže úspěch přišel. Americký magazín Time kolekci zařadil do trojice nejlepších oděvů pro slavnostní zahájení olympijských her v Paříži.
„Je to skvělý úspěch, největší cena v českém designu. Moc Janovi gratuluji. Máme z ocenění nástupové kolekce radost,“ chválil tehdy Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru. „Vyplatil se nám risk a sázka na mládí. Mockrát děkujeme porotcům, že nás podporují v odvážných řešeních. Většině sportovců se nástupová kolekce líbila a cena potvrdila i to, že jejich názor má váhu,“ doplnil.